D vitamin hiány


d vitamin hiány
d vitamin hiány

A D-vitamin hiánya: Mi a D-vitamin?

Tudtad, hogy a D-vitamin valójában nem is vitamin? A valódi vitaminoktól eltérően az emberi szervezet képes az előállítására. Tulajdonképpen egy hormonszerű előanyag, amely hozzájárul az aktív D-hormon termelődéséhez az emberi szervezetben. Létezik a D2 az ergokalciferol és a D3 a kolekalciferol, melyek közül a biológia hatást tekintve a D3 az aktívabb.

Képződési folyamata

A D3 vitamin a bőrben az ultraibolya sugárzás hatására keletkezik a 7-dehidrokoleszterinből, ami a májban, majd a vesében alakul tovább, az aktív 1,25-dihidroxi-D-vitaminná. Ez a kalcitriol. A D-vitamin képződését a napsugárzás UV-B spektruma váltja ki. Ezért jó tudnod, ha szoláriumba mész, az nem helyettesíti a természetes napfényt, mivel ott döntően UV-A sugarak érik a bőröd. Hazánkban késő ősztől tavaszig a napsugárzás nem elegendő a szükséges mennyiségű D-vitamin termelődéséhez.

A D-vitamin hiány, a D-vitamin szerepe

A legújabb kutatások szerint, a D-vitamin nem csak a csontok egészségéhez járul hozzá. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hatóság szerint a D-vitamin a következők miatt fontos:

  • hozzájárul a kalcium és a foszfor normál felszívódásához, hasznosulásához

  • elősegíti a vér normál kalciumszintjének fenntartását

  • szerepe van az egészséges csontozat fenntartásában

  • fontos az egészséges izomfunkció fenntartásához

  • elengedhetetlen a normál fogazat szempontjából

  • szerepet játszik a sejtosztódásban és hozzájárul az immunrendszer normál működéséhez

d vitamin hiány
d vitamin hiány

Kevesebb napfény éri bőrünket, ezért is szenvedhetsz D-vitamin hiányban

Az utóbbi évtizedekben megfigyelhető, hogy egyre kevesebb természetes napsugárzás éri a bőrünket. Hogy miért? Ennek több oka is van, nézzünk meg ezek közül néhányat:

  • légkondicionálók nagy elterjedése miatt kevesebbet vagyunk a szabad ég alatt

  • a szabad levegőn való munkavégzés csökkent, egyre több az irodai munka

  • a fehér bőrszín divatossá vált

  • kisebb a koleszterin bevitel, ami viszont szükséges a D-vitamin előállításához

  • több az elhízott ember, akiknek viszont magasabb a D-vitamin igénye

  • gyakori üdítőital-fogyasztás, ezáltal fokozott foszforbevitel

A D-vitamin hiány következményei

A D-vitamin hiányának súlyos következményei lehetnek, ezek közül csak az egyik a csontritkulás és a csontlágyulás. Megnő ilyenkor a csonttörések kockázata is és a csontritkulásra szedett készítmények hatásossága csökken.

Egyes kutatások szerint a D-vitamin hiánya hozzájárul a szívelégtelenség kialakulásához, megnöveli a magas vérnyomás és az érelmeszesedés kockázatát is.

Ha valaki vesebetegségben szenved, akkor számára nagyon fontos a megfelelő D-vitamin-pótlás.

A D-vitamin hiány nagy valószínűséggel kedvezőtlenül befolyásolja a nőknél a teherbe esést.

A legmagasabb D-vitamin tartalmú ételek, hogy elkerüld a D-vitamin hiányt

d vitamin hiány
d vitamin hiány










Ha már ennyit beszéltünk a D-vitamin fontosságáról és a hiánya miatt fellépő lehetséges betegségekről, nézzük végül, hogy milyen élelmiszerek azok, amelyek érdemes fogyasztanod, hogy jó eséllyel elkerülhesd a fent említett betegségeket. A felsorolás a legmagasabb D-vitamin tartalmútól a legkisebb felé halad:

 

  • tőkehalmáj olaj

  • lazac, roston, sült

  • makréla, roston, sült

  • tonhal, sós lében

  • szardínia, konzerv, sós lében

  • margarin, dúsított

  • korpapehely

  • tyúktojás

  • borjúmáj, sült

Te mit teszel, hogy elkerüld a D-vitamin hiányt? 

Ezek a cikkek, receptek is érdekelhetnek:





Szólj hozzá!

1 × egy =

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

HTML Snippets Powered By : XYZScripts.com