Stretching – nyújtás

A mozgékonyság egy fontos fizikai képesség, az öt kondicíonális képesség egyike.  Aki mozgékony, az mozgásait nagy kiterjedéssel, amplitudóval tudja végrehajtani. Két alapvető élettani tényező határozza a mozgásterjedelmed, a mozgékonyságod:

– Nyújthatóság

– Hajlékonyság

Nyújthatóság: Az izmok megnyúlási képessége, nyújthatósága – Flexibility, amely függ az izomtónustól, az antagonista izom ellazulási képességétől, az idegrendszeri kapcsolatoktól,a pillanatnyi fizikai állapottól. Tehát a nyújthatóságod a genetikai tényezők kevésbé határozzák meg, ez rendszeres nyújtással jól fejleszthető.

Hajlékonyság: az ízületek mozgáskiterjedése, hajlékonysága, lazasága – R.O.M (range of motion), ami részben genetikai adottság (pl. mennyire zárt a combízület, mennyire hosszúak a nem nyúló ízületi szalagok), részben kisgyermekkorban fejleszthető. Azaz, az ízületet alkotó csontok és az ízületi szerkezet (kötőszövet, inak, ízületi tok, porcok) felépítése felépítése és formája befolyásolja. Genetikailag kódolt, melyet edzéssel csak kis mértékekben tudsz módosítani.

Mindenfajta sportmozgásnak, az edzésmunkának elengedhetetlen része a nyújtás, lazítás. Gyógytornászok, ill. idegélettannal foglalkozó tudósok kísérletezték ki ezt a technikát, melynek segítségével hatásosan lehet nyújtani az izmok hosszát, és így javítani lehet az ízületek mozgékonyságát, és könnyebben megtarthatóvá válik az izom-ízület egyensúlya az emberi testben.

Célja: A megrövidült izmok fiziológiás hosszra való nyújtása, a sérülésveszély és az izomláz csökkentése, az izomegyensúly megőrzése, az ízületi mozgásterjedelem javítása, pszichés ellazulás elősegítése.

A rendszeres nyújtás pozitív hatása:

  • Nő az izmok rugalmassága, mozgáskészsége, ezáltal csökken a sérülések esélye

  • Nő az izmok nyugalmi hossza, ami nagyobb maximális izomfeszülést tesz lehetővé, és ami a nyújtóerő megszűnte után is sokáig megmarad

  • Hajlékonyság fokozódik

  • Csökken az izmok feszülése

  • Javul az izom vérellátása, ezáltal gyorsabb a regeneráció

  • Fokozódik az izmok oxigén felvétele

  • Az izom keringése fokozódik

  • Segít oldani az izommerevséget és megelőzni az izomgörcsöt

  • Megelőzhető az izomláz kialakulása

  • Csökken az íngyulladások és a csonthártyagyulladások lehetősége

  • Az izmok nyújtásán keresztül tágítja az ízületek mozgáshatárait

  • Javul a mozgáskoordináció

  • Javul a testtudat

  • Nő a szellemi frissesség, kipihentség érzése

  • Javul az általános közérzet

    Edzések hamarosan…